“Dünyada ve Türkiye’de sürücü sorunu ciddileşiyor”
Necmi ÇELİK
Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği-IRU Genel Sekreteri Umberto de Pretto, tüm dünyada otobüs-kamyon ve çekici treyler pazarında sürücü eksikliğine dikkat çekerek, “Dünyanın her yerinde 2,6 milyon sürücü açığı var. Türkiye’de ise bu fark 85 bin sürücü seviyesinde olup, toplam tır şoförü kadrolarının yüzde 16’sını oluşturuyor.
“Türkiye’de sürücü sorunu da ciddi” dedi. Kasım ortasındaki Türkiye ziyareti öncesinde Dünya Gazetesi’nin sorularını yanıtlayan Umberto de Pretto, dünya çapında 3,5 milyondan fazla nakliye ve lojistik firmasının sesi olan IRU’nun 5 kıta ve daha fazlasındaki üyeleriyle küresel bir sektör olduğunu söyledi. Türkiye dahil 100’den fazla ülkede. Bir federasyon olduğunu belirterek, “Dünya çapında ekonomik ve sosyal refah sağlayan mobilitenin kalbinde ticari karayolu taşımacılığı hizmetleri yer alıyor.
“IRU, toplumları güvenli, verimli ve yeşil hareketlilik ve lojistikle buluşturmak için çalışıyor” dedi. IRU’nun şu anda en önemli çalışmasının küresel ticari karayolu taşımacılığı sektörünün karbondan arındırılması olduğuna işaret ederek, son 25 yılda yaşanan en büyük değişimin sektörün çevresel ayak izi olduğunu ifade etti.
Umberto de Pretto “Sektör olarak çevresel ayak izimizde gerçekten önemli bir azalma elde ettik. Son 25 yılda toksik emisyonlarımızı yüzde 98’e kadar azalttık. “Maalesef değişmeyen şey, kamuoyunun özellikle özel araçlarla karşılaştırıldığında araçlarımızın ne kadar temiz olduğuna dair algısıdır” dedi.
Araç tasarımında çevresel çözümlere odaklanılmalıdır.
Umberto de Pretto, tüm intermodal taşımacılık hareketleri arasında karayolu taşımacılığının özel bir yere sahip olduğunu belirterek, sürdürülebilir bir lojistik için intermodal taşımacılığın büyümesini ve gelişmesini her zaman desteklediklerini söyledi.
Hükümetlerin ve uluslararası kuruluşların IRU ve şubesini her zaman pragmatik analizlerle masaya gelen güvenli bir ortak olarak gördüklerini ve kabul ettiklerini vurgulayan Umberto de Pretto, “Karayolu taşımacılığına ilişkin bir politikayı değiştirebilseydiniz bu ne olurdu?” sorusunu yanıtladı. ” şöyle: “Gemiler ve uçaklar daha verimli olsun diye büyütülüyor, trenler daha uzun yapılıyor ama iş kamyon ve çekici olunca karar vericilerin aklına aynı mantık gelmiyor.
Eko-kamyon kombinasyonlarıyla (bir yerine iki römork), bir kamyonun CO2 emisyonlarını yaklaşık yüzde 30 oranında azaltabiliriz. Bu, 2050 yılına kadar net sıfır emisyona ulaşma hedefimize doğru atılmış bir adım olabilir. Ancak hükümetler bu çözümü desteklemek için çok az şey yapıyor.”
“Önce alttaki meyveleri toplamalıyız.”
IRU ve ticari karayolu taşımacılığı şubesinin 2050 yılında sıfır karbon hedefi belirlediklerine dikkat çeken Umberto de Pretto, şunları söyledi: “Karayolu taşımacılığına yönelik talebi etkili bir şekilde karşılamaya devam ederken karbondan arındırmak için alçaktaki meyvelerden başlamalıyız.
CO2 emisyonlarını neredeyse yüzde 50 oranında azaltabilecek şu anda mevcut olan acil faydalar, eko-kamyonlar, sürücü eğitimi gibi verimli lojistik ve insan hareketliliğinin en çevre dostu ve en güvenli araçlarının (mekikler ve otobüsler) artan kullanımıdır. Son olarak hükümetlerin tam dijitalleşmeye izin verecek mevzuatı uygulamaya başlaması gerekiyor. Örneğin e-CMR protokolünün imzalanmasıyla en temel ve gerekli taşıma sözleşmesinin dijital hale gelmesi sağlanıyor. “Birçok ülke bu çok temel adımı henüz atmadı” dedi.
Umberto de Pretto, tüm dünyada ve özellikle Avrupa’da yaşanan sürücü krizine ilişkin şu değerlendirmeyi yaptı: “Kronik sürücü açığını temelden ortadan kaldırmak için, çalışma koşullarını iyileştirmemiz ve mesleğe erişimi kolaylaştırmamız gerekiyor. daha fazla insan, özellikle kadınlar ve gençler. Daha basit bir deyişle, sürücülerin toplumda oynadığı değerli rolün tüm toplum tarafından tanınması gerekiyor.
Kronik bir profesyonel sürücü eksikliği, stres altındaki ekonomileri ve toplulukları, yüksek enflasyon ve tedarik zinciri kesintileri de dahil olmak üzere bir dizi riskle karşı karşıya bırakıyor. IRU olarak Avrupa, Asya ve Amerika’da 25 ülkede 1.500 operatörü kapsayan 2022 araştırma bilgileri, 2,6 milyondan fazla ağır ticari araç sürücüsü açığının bulunduğunu gösteriyor.
Türkiye’de ise bu fark 85 bin sürücü seviyesinde olup, toplam tır şoförü sayısının yüzde 16’sını oluşturuyor. Türkiye’de sürücü sorunu da önemli. Yolcu taşımacılığına baktığımızda otobüs şoförlerinin ortalama olarak kamyon şoförlerinden bile daha yaşlı olduğunu görüyoruz. Bu, bu sürücülerin önemli bir kısmının yakında emekli olacağı ve bölüme yeni giren sürücü sayısının düşük kalacağı anlamına geliyor.
“Bu resim sorunun bir boyutunu gösteriyor.” IRU Genel Sekreteri, Türkiye ziyareti sırasında TOBB ve UND yetkilileri ve şube temsilcileriyle karayolu taşımacılığının yeni sorunlarına ilişkin görüşmeler yapacaklarını belirterek, “Türkiye’nin stratejik konumu, burayı önemli bir ticaret ve transit merkezi haline getiriyor. Türkiye, mevcut koşullar altında değişen ticaret koridorları nedeniyle daha da fazla hareketlilik yaşıyor.
“Türkiye üzerinden transit geçiş 2022’de önemli bir artış gösterdi” dedi. IRU’nun bu yıl 75’inci, AB’deki 50’nci yılını kutladığını belirten Umberto de Pretto, şunları söyledi: “Türkiye ve bölgedeki üyelerimiz ve ortaklarımızla birlikte, 2020’de düzenlenecek Logitrans 2023 Fuarı’nda özel bir etkinlik daha planlıyoruz. 75’inci yıl dönümümüzü kutlamak için Kasım ortasında İstanbul’dayız.” ” söz konusu.
Lojistik sektöründe kadın sürücülerin yüzdesi yavaş ama istikrarlı bir şekilde artıyor.
“Ticari karayolu taşımacılığındaki işgücü geleneksel olarak kadınlardan daha fazla erkekten oluşuyor. İyi haber şu ki, alanda çalışan kadınların yüzdesi yavaş ama istikrarlı bir şekilde değişiyor.
Kadın kamyon şoförlerinin payı artık birçok bölgede %3’ün altında. Yolcu taşımacılığı sektöründe bu oran biraz daha iyi. Örneğin Danimarka’da otobüs ve otobüs şoförlerinin %22’si kadındır. Kadınları mesleğe girmekten caydıran nedenler arasında çalışma koşullarının kötü olması, güvenli ve emniyetli park alanlarının olmaması ve evden uzakta geçirilen uzun süreler yer alıyor.
Erkekleri mesleğe girmekten caydıran nedenler tam da bunlar. Hem kadınları hem de erkekleri mesleğe katılmaya teşvik ediyoruz ve çalışma koşullarının iyileştirilmesine yönelik iyileştirmeler kuraldır. Şoför sözleşmemiz gibi girişimler, mesleği hem erkekler hem de kadınlar için daha çekici hale getirme konusunda uzun bir yol kat edebilir.
Sürücüler bizim gerçek kahramanlarımızdır
“Sürücülerimiz gerçek hayattaki kahramanlardır. Eğlenmek için araba sürmezler. IRU Genel Sekreteri Pretto, “Sürücüler sosyal ve ekonomik bir ihtiyacı karşılamak için direksiyon başındadır” dedi ve departmanın bugün karşılaştığı en büyük zorlukları “sürücü eksikliği, karbondan arındırma ve dijitalleşme” olarak özetledi.